14. des. 2009

hELGkos

Denne kaken er ikke akkurat så veldig spennende utformet at det gjør noe og det er en stund siden jeg laget den, men har ikke rukket å legge den ut før nå. Tar meg sjelden tid til å lage noe veldig fancy greier bare for litt helgkos. Det blir nok baking ellers, men altfor lite smaking ;)

Denne gangen prøvde jeg meg på en ny variant. Jeg har leeeeeeeenge hatt noen poser tiramisu mousse liggende i skapet, så endelig fikk jeg prøvd meg på en ny variant som jeg har ønsket å prøve meg på lenge. Den var KNALLGOD og jeg gir den mine beste anbefalinger. Denne, i utgangspunktet italienske dessertkaken, ligger mitt hjerte svært nær, og endelig har jeg klart å komme opp med en hjemmesnekret fullgod variant.
1. Jeg laget først et vanlig sukkerbrød, avkjølte og delte i tre lag.
2. Deretter dynket jeg bunnene i sterk kaffe før jeg strødde kakaopulver over.
3. Jeg la først et lag vaniljekrem (1 pakke vaniljekrem, nesten 1 pk kremfløte), så et lag tiramisumousse (fra 1 pose), deretter et nytt lag kake som jeg dynket og fylte på tilsvarende måte.
4. Til slutt trakk jeg resten av kaken og dekket den med et marsipanlokk.
Kaken er best etter 6 timer i kjøleskap/kjølerom eller dagen etter. Mange, meg inkludert, er glad i smørkremdik. Det egner seg imidlertid bedre på kaker med friskt bærfyll og ikke til denne type kake som er mektig nok i utgangspunktet. Jeg anbefaler også å droppe marsipanlokket og heller sile litt kakaopulver over kremen, eventuelt med en enkel sjablong eller revet eller annen mørk sjokoladepynt for perfekt resultat.
Mmmm, nydelig til kaffen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen