14. juni 2009

Henrik 1 år: Barnebursdag

Da er Henrik sin barnebursdag over. Dagen ble feiret lørdag 13. juni 2009 sammen med en kompis som heter Leander. Til tross for dager med dårlig vær og regn ble feiringen helt super i strålende solskinn på sommerhuset. Vi grillet og koste oss med nydelige kaker. Ingen sultet ihjel ihvertfall.


Over ser dere ihvertfall kakene; Møllerens muffinsmix med extra virgin olive oil og sjokoladesmørkrem, bløtkake med bringebærfromasj, bringebær og vaniljekrem (Leander sin bursdagskake), sjokoladekake med mmf trekk og marsipanbløtkake med jordbærkrem, blåbær og vaniljekrem (Henrik sin bursdagskake). Nok kaker til 15 personer ihvertfall... Jeg fikk masse skryt, noe som alltid er veldig hyggelig!!!! Jeg ble også fortalt av ei jente på 19 at dette var de BESTE muffinsene hun hadde smakt i hele sitt liv *^_^* Moro! Og det skal jeg vokse på.

Nærbilde av hovedkaken, som er en etterligning av en kake som har vunnet førsteplass i USA. Opprinnelig laget av Andrea fra Andrea's Sweet Cakes. Og nei, ikke veldig moro å trekke en firkantet kake, så det ble lappeteppe i steden.. Dette var første gangen jeg lagde sløyfe, første gang jeg trakk firkantet kake, og dette er min fjerde mmf-kake alt i alt. Jeg skal forsøke å legge ut "Hvordan gjøre det" på denne kaken. Det lille glasset er bare til støtte for sløyfen ettersom den nettopp hadde blitt satt på da jeg tok bildet.


Under ser dere nærbilde av Henrik sin 1 års kake (endelig fikk jeg brukt skoene!!!):


Er den ikke fin? Jeg er strålende fornøyd, selv om marsipanen ikke er fra Pals og er kritthvit (ville gitt et renere og enda penere resultat). Dette er tross alt bare min tredje marsipankake. Båndene og fjærene kan selvfølgelig ikke spises. Bildet ble også tatt før jeg plasserte lyset. Her er pynten på nært hold:


Under er Leander sin 1 års kake:


Jeg er også veldig fornøyd med denne. Lik, men likevel annereldes. Venninnen min Birte ble også veldig fornøyd og det er det viktigste. Dette er den første bløtkaken jeg har laget i hele mitt liv. Det gikk greit, men jeg fant ut at man trenger ganske mye krem for å dekke kaken pga. saft fra eventuelle bær siver ut i kremen og etterlater farge -hvilket ikke ser så vakkert ut. Pynt i mmf trekker også til seg fuktighet fra kremen (og eventuell marsipan) så det beste er -ihvertfall når det gjelder rene kremkaker- å alltid spare på pynten og legge den på rett før den skal serveres. Da vil det gi best resultat. Kaken ble ihvertfall ordentlig høy og flott (i motsetning til Henrik sin, som ble noe lavere), selv om jeg ikke synes det kommer tydelig frem på bildet. Pynten på nært hold:

Et annet tips er forresten -hvis man skal benytte seg av gelé i kaker og trenger den halvstiv raskt: Sett geleen i fryser for at den skal stivne raskere. Bare pass på! Jeg satt nemlig og ventet til klokken var halv tre på natten før jeg oppdaget at det gikk raskere å sette den i fryseren >_> Nå VET jeg det *^_^*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen