17. juni 2009

Hvordan lage festkake












Først lager du en god porsjon marsmellowsfondant (mmf); 2 poser marsmellows i mikroen sammen med litt matfett og vann. Alt røres sammen til en jevn masse med masse melis (ca. 2 bokser). Deretter deler du massen i passe store biter og tilsetter noen dråper av de fargene jeg ønsker å bruke (paste color) til massen når den ønskelige fargen.












Deretter lager du all pynten som skal brukes på kaken. Det finnes mye verktøy for å lage pynt til denne kaken, bl.a. crimpers, balltool og cutting wheel. Jeg stakk ut rundinger med lokket til tusjpenner i forskjellig størrelse og brukte endene på en blomsterutstikker for å stikke ut kakestrøet. Lysene er rullet fondant med en utstukket blomst på toppen slik at det skal se ut som stearinen renner litt. Veken er en tykk ståltråd malt med svart spiselig tusj. Sløyfen og pynten ble laget ca. 1 måned i forveien slik at lysene fikk tid til å tørke og stivne ettersom de skal stikkes ned i kaken. Hvis man ikke har en hel måned å bruke til forberedelser kan man på apoteket få kjøpt et stoff som heter tylose. Man kan tilsette litt tylose i mmf for at den skal stivne raskere. Da trenger man ikke å legge den til tørk like lenge. I dette tilfellet lagde jeg pynten på forhånd og oppbevarte den tørt til den skulle brukes. Spray gjerne også pynten med pearl spray før du setter den på kaken. Det gir et litt mer eksklusivt og yammy look.
















Dagen før kaken skal settes sammen og dekoreres baker du en kakebunn. Du kan bruke hvilken kake du selv ønsker. I dette tilfellet har jeg brukt en langpanne sjokoladekake. Det er noe de fleste liker og kaken blir høy og flott. Legg glasur på kaken og del den opp i passe stykker og plasser oppå hverandre. Tilpass i forhold til hvor høy og bred du ønsker at kaken din skal være. Det går også an å lage flere langpannekaker hvis man ønsker å lage en ekstra stor kake. Etter kakene er avkjølt kan det være lurt å pakke de inn i plastfolie og sette de i fryseren over natten.













Kakene er mye lettere å behandle og skjære i hvis kaken har ligget i fryseren. Skjær ut en kvadratisk ”pakke”kake og en rund ”kake”kake av de halvfrosne kakebunnene dine.













Deretter kjevler du ut mmf i den fargen du ønsker å dekke kakebrettet med. Jeg brukte hvit. Bruk pizzahjul til å skjære rundt kanten og smoother for å få et jevnt resultat. Har du ikke smoother kan du bruke avskjæret, forme en klump og stryke den mot kjøkkenbenken slik at du får en flat og glatt side. Bruk denne til å smoothe. Bruk spiselig lim eller dobbeltsidig teip til å feste et silkebånd rundt kanten på kakebrettet slik at det ser pent ut. FInn frem former o.l. som du ønsker å lage mønster med. Trykk lett ut et mønster i mmf. Jeg brukte blomster i ulik størresle og en ekorn-pepperkakeform fra Ikea. Etter dette har tørket kan du pensle det med dust color for å få litt farge på kakebrettet, men det er ikke nødvendig.



































Det neste skrittet er nå å kjevle ut den mmf du skal bruke til å trekke kakene med. ( I mitt tilfelle slet jeg livet av meg for å trekke den dustete høye kvadratiske kaken. Det ble bare styr og ble nærmest et lappeteppe i mitt tilfelle, men det skal la seg gjøre. Jeg prøvde tre ganger før jeg måtte ta pause og roe meg ned før jeg innså at jeg måtte improvisere litt. Dette var min første gang. Øvelse gjør mester, så det kan være lurt å øve på forhånd også. På fjerde forsøk var ihvertfall kaken min trukket i ”lappeteppet”). Trekk deretter kaken med mmf og bruk smoother for å få lokket jevnt.













Etter den kvadratiske kaken er trukket har du på sløyfebånd og pynt på sløyfebåndene. Det kan være greit å bruke spiselig lim til dette arbeidet, ellers fungerer også vann helt greit. Deretter plasserer du den runde kaken oppå. Den runde kaken trekkes med et litt for stort lag hvit mmf slik at det ser ut som den renner litt utover pakkekaken. Deretter kjevler du ut rosa fondant og bruker cuttingwheel til å skjære kantene slik at det ser ut som glasuren renner litt nedover når du legger det på kaken over det hvite lokket igjen. Når dette er gjort gjenstår bare kosearbeidet. Fest sløyfen på kaken med lim og støtt den gjerne opp med noe til det tørker. Fjern støtten rett før kaken skal serveres slik at du unngår uhell.













Pynt med små ”bringebær” som du har laget på forhånd rundt kanten. Pynt med strø på kaken. Lag små kremdotter og plasser ”kirsebær” oppå. Deretter setter du kronen på verket ved å stikke lysene ned i blomster som du har plassert jevnt rundt på kaken.


Det er ikke så vanskelig som det ser ut til. Lykke til!


Ja, forresten: Det blir fort litt resten og mye rot! Det er helt normalt ;)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen