28. nov. 2009

Jeg har tjuvstartet på julekakene

så det spørs om de holder helt frem til jul. To slag er bakt. Sunne og vanlige serinakaker og havremakroner med sjokoladebiter.



Hvilke syv slag blir det i år? Det store spørsmålet hvert eneste år og vi klarer sjelden å holde oss til syv. Mamma pleier å si; "Vi trenger ikke å ha syv slag". Pappa sier: "MINST syv slag".


I mange år har jeg vært lei julekaker. Har ikke spist julekaker på sikkert 10 år unntatt et par småkaker og pepperkaker fra butikken (som er sååå gode). Har holdt meg til tradisjonens GEDIGNE godte og sjokoladefat i steden. Filosofien har vært at skal jeg først ha i meg en hel masse usunne kalorier skal jeg ihvertfall gjøre det skikkelig. Det er først de to siste årene at jeg har fått smaken på småkaker igjen. Min absolutte favoritt er Sara Bernhard. Ingen over, ingen ved siden. Det er egentlig en relativt nykommer blant våre syv. Og deretter kommer Mor Monsen. Den ligger mitt hjerne nærmest grunnet gammel tradisjon.


I år har jeg laget en liste over de planlagte slagene:
1. Serinakaker
2. Mor Monsen
3. Sara Bernhard eller Frans Joseph -men regner med at det blir begge
4. Havremakroner
5. Pepperkaker inkludert hus med nytt design (Tidligere hadde vi modell av vårt eget hus, men i det siste har vi skiftet design hvert år. For to år siden hadde vi et sveitserhus med en vannmølle, i fjor hadde vi stabburet.. det må bli noe enda stiligere i år)
6. Peanøttkaker -de er veldig gode altså!
7. Kransekake

Regner med at vi også må ha krumkaker. Og så har jeg allerede laget ferdig to fulle bokser med verdens herligste gurotkake som skal være med oppover til Hafjell hvor vi skal tilbringe romjulen. Det er jo så godt. Peanøttkaker og havremakroner er egentlig ikke tradisjon. Vi har hatt det et par ganger før, men det er jo greit med litt variasjon fra år til år også. Vi frå se hva vi ender opp med. Blir nok garantert mer enn syv slag kjenner jeg familien rett ;)

I tillegg blir det en hel del hjemmelaget konfekt. Har allerede laget sjokoladetrøfler, marsipankuler med appelsin og appelsin contreau trøffel, marsipankuler med blåbær, syltet ingefær og rom fyll. Og mer skal det bli. Prøver ut en del nye oppskrifter i år. Bilder kommer senere. Jeg har laget konfektene (dvs. jeg tar en liten pause akkurat nå), men jeg har ikke trukket de i sjokolade eller pyntet de ennå -og det er jo nesten den viktigste delen.

Jeg får hive meg rundt igjen. Jeg skal lage ferdig blåbærkonfekten, bake Frans Joseph og lage luksusmarsipanbrød før kvelden er omme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen