29. nov. 2009

Julekonfekt


Mmm.. noen av konfektene ble virkelig gode. Spesielt disse Cubanske sjokoladesigarene skåret i biter (over). De inneholder hjemmelaget marsipan med kirsebærlikør, finhakkede rosiner, hakkede mandler og hasselnøtter. De er deretter dyppet i mørk sjokolade. En klar vinner!

Disse er også veldig gode (under). Dette er marsipan med fyll av sjokolade, appelsin og Contreu trøffel. Deretter er de dyppet i to lag mørk sjokolade. Jeg må bare innse at det visuelle har sviktet litt denne gangen, men det er rett og slett fordi jeg prøver ut en del nye varianter, både egenkomponerte og oppskrifter jeg har funnet. Ukebladet Hjemmet denne uken hadde noen små fristelser som må prøves. Blir forresten et dårligere og dårligere blad. Over annenhver side er nå fylt med reklame, og flere av leserinnleggene er de samme uke etter uke. Akkurat som Elle, bare reklame gjennom hele bladet. Med andre ord kjedelig. Avsporing igjen. Disse marsipankulene er også svært gode!




Disse (under) lager jeg hvert eneste år, og er ganske gode. Kjedelige, men barnslig gode. De består bare av er smør, vaniljesukker, melis og kaffe. Det går an å ha i noen dråper rom også. Det som var annerledes i år er at jeg rullet flesteparten i kakestrø i stedenfor kokos -for Henrik sin skyld. Tenkte han sikkert kom til å like fargene. De i kakestrø smakte ikke noe godt :P blæ Sjokoladetrøflene med kokos er gode! Mmm. Fikk meg til å tenke på noen linende med havregryn som jeg også husker var litt gode. Ihvertfall da jeg var ung..ehrrm..yngre ^_^


Ellers har jeg laget noen få av marsipan med fyll av blåbærsyltetøy, rom og hakket syltet ingefær. Fyllet smakte helt forferdelig mens jeg lagde de, så jeg gav opp fordi de i tillegg var vanvittig vanskelige og kastet alt sammen. Prøve å lage marsipankuler med flytende innhold. Det er ikke bare bare. Lagde dermed bare 5 stk. Da jeg smakte på de etter de hadde fått sjokoladetrekk og var iskalde var de derimot ganske gode. Voksent gode liksom. Så det var litt dumt at jeg kastet alt fyllet x_X men, men.. Likevel ikke en favoritt. Her er de få som jeg fikk laget (de med kokos strø):




Og så ble jeg endelig ferdig med en diiIIIIiger boks med Franz Joseph (under). Veeeeldig gode, så jeg har spist 1/4 allerede (alle kantene og et par midtstykker). Jeg får likevel litt assosiasjoner til Joseph Fritzl.. og det er jo ikke helt bra.


Før jeg påbegynner konfektalgingen til neste år må jeg skaffe meg noen stilige konfektformer også, eller sjokoladestøpeformer. Håper å få inn noen kakebestillinger til neste år også da sånn at jeg kaaaanskje får finansiert enda mer utstyr... Får aldri nok utstyr! Og det er vel kanskje en mulighet så lenge jeg ikke fortsetter å sprekke budsjettet for de kakene jeg baker.

Og så lenge jeg klarer å levere kaker folk blir fornøyd med... Får litt prestasjonsangst etc. for bestillingsjobber siden jeg er så nybegynner. Blir sikkert bedre etter jeg har holdt på et års tid.. dvs. neste sommer og utover *^_^*

Har du forresten en yndlingskonfekt du vil dele oppskriften på? *^______^*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen