19. sep. 2010

Vålerenga kake

I går kveld bakte jeg min aller første fotballkake til en gutt som heter Ole-Jørgen. Henrik har arvet en del utstyr og merkeklær fra Ole-Jørgen, dermed tenkte jeg at jeg kunne bidra med mitt til fotballfesten han skal ha sammen med klassekameratene sine i dag. Det er fotball som gjelder og laget er Enga! Dette er en ren sjokoladekake med smørkremglasur trukket i marsipan (både kaken og ballen). Under kan du se fremgangsmåten hvis du vil prøve å lage en selv:

1. Først baker man to sjokoladekaker og fyller med smørkrem. Jeg har alltid to lag med krem i mine, pluss et utenpå. Deretter frsyer jeg ned de delene som skal skjæres ut. Denne delen (under) bakte jeg samme dag så den var fersk siden den ikke skulle forestille noe annet enn en kake. Kakebrettet dekoreres etter ønske. Det kan være greit å bestemme seg for en fargepalett på forhånd og holde seg til de fargene så det ikke blir overgjort. Jeg bestemte meg for farger på kaken og mønster på kakebrettet... og så forandret jeg plutselig mening underveis :) Jeg plasserte kaken på kakebrettet.
2. Smurte den inn med smørkrem.


3. Trakk den med marsipan og pyntet litt.


4. Deretter skrev jeg ut logoen til Vålerenga på et A4 ark før jeg lagde logoen med klipp-og-lim-teknikk.


5. Slik ble dlogoen seende ut.


6. Den andre kaken hadde jeg frosset ned og skar ut til en kule for å så å dekorere den som en fotball. Jeg ville forsøke å få det til å se ut som ballen hadde krasjlandet midt i kaken. Dette medførte at jeg dessverre ble nødt til å gjøre et innhugg medt i kaken. "Så ferdig" resultat, for så å "ødelegge" kaken er jo litt trist.


7. Men så blir det så bra til slutt! :D


8. Noen siste få detaljer: lys, glitter og "krem" som spruter utover.


9. Og kronen på verket: navnet på bursdagsbarnet!


Her er et tydeligere bilde av "kremen" som liksom spruter utover og renner nedover kaken. Jeg ser også nå etterpå noen detaljer jeg kunne inkludert rundt omkring på kakebrettet, men jeg tenkte ikke på det i går, så nå er det for sent. Den ble grei uansett! Og bursdagsbarnet blir helt sikkert fornøyd. Kaken smaker også knallgodt!
Bestemors sjokoladekake -ingen over, ingen ved siden!! Det samme vil vel kanskje enkelte si om Vålerenga?! NÅ skal jeg ut og sparke fotball :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen