30. mai 2012

Raspberry Curd

Jeg skal snart levere cupcakes med raspberry curd fyll og bringebær smørkrem til en barnedåp. Curd er væske som koagulerer og kan minne om kremost i konsistensen. Jeg har aldri før laget curd, men resultatet ble veldig bra.

Bringebær Curd
6ss usaltet smør
1,75dl sukker
4 eggeplommer
1 klype salt
350g bringebær

Jeg startet med ca. 350g bringebær med litt sukker og moste bærene godt med en gaffel. Deretter silte jeg ut saften slik at jeg endte opp med omtrent 1 dl ren bringebærjuice.
Deretter vispet jeg sammen jeg 1,75 dl sukker med 6 ss usaltet smør med miskmaster. Fire eggeplommer hadde jeg i en etter en og blandet det godt sammen. Til slutt hadde jeg i salt og bringebærjuiicen. Det hele hadde jeg i en liten kjele og varmet det opp til sukkeret smeltet på middles varme mens jeg konstant rørte. Deretter økte jeg temperaturen og lot blandingen koke i 10-15 minutter. Jeg fortsatte å røre i ca. fem minutter mens blandingen ble avkjølt før jeg helte curden over i et lite glass. Curden holder seg fint i kjøleskap ca. en måneds tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen