19. mai 2012

Kattekake

Signaturkaken min; bamsekake. Vel, dette er jo en katt. Dette er en sjokoladekake som er skåret ut for hånd. Egentlig superenkel å lage. Det krever bare litt tid, planlegging og hvis du er så heldig at du har en bedre halvdel; fra hans side tåleranse for et okkupert og grisete kjøkken. Vil du vite mer om hvordan jeg har laget denne? Se her.

1. To vanlige sjokoladekaker bakes og fylles. Deretter deles de inn i passende stykker slik at en stor del kan bli til kropp mens en annen del kan bli til hode. Resten skal bli til armer, ben og ører.
 2. Bena får vi fine ved å skjære vekk de skarpe kantene.
 3. Det er enkelt å plassere delene på kaken ved hjelp av smørkrem. Det fungerer som lim. For litt krevende deler og ekstra støtte kan det være reit å bruke spaghetti eller grillpinner. Dette har jeg brukt både til å holde hodet på plass, men også ørene.'4. Kakebrettet lagde jeg på forhånd. Det er et pappbrett som jeg har kledd i marsipan, preget, pyntet og limt et bånd rundt kanten på. På dette står det "With love from me to you". Det finnes et hav av varianter.
 5. Katten begynner å se ferdig ut. Kun armer gjenstår.
 6. Og når armene og de siste detaljene er på plass skal hele kaken kles i smørkrem. Jeg har valgt en melkesjokoladebrun krem, men det går an å benytte hvit sjokoladesmørkrem og farge denne etter eget ønske. Etter formen på denne å bedømme var det nesten synd den ikke skulle bli Tom i Tom & Jerry.
 7. På forhånd hadde jeg laget "fyll" til ører og poter, samt klør, følehorn, snute og øyne av marsipan slik at det har hatt tid til å stivne og at det er tilpasset kakens fomål.


Morsomt med denne fremgangsmåten er at den kan benyttes til så mange forskjellige varianter.Plysjdyr vel og merke. Den er ideell da mange misliker det ekstra søte klinet sukkerpasta og marsipan medfører. Dette er bare en helt vanlig, saftig sjokoladekake ikledd smørkem.

2 kommentarer:

  1. Der var du tilbake på gode gamle bloggen igjen så det går ann å kommentere på normalt vis, puh. Kan si grattis med dagen som var en gang til her for jeg tror jeg glemte å underskrive på den andre bloggen.
    Kattekaken er så kul og ligner jo ganske på bamsekaken som vi var så fornøyd med til Konfirmasjonen til Martine :)
    Ønsker deg en fin søndag og glerer meg til nye kakepåfunn og andre oppdatringer her inne. Tudelu :)

    SvarSlett
  2. Hei Nina.

    Det tok jo nøyaktig to sekunder før du oppdaget meg igjen ;) Koselig det. Det blir enklere å følge deg også herfra enn den andre bloggen. Fin dag til deg også :)

    klem

    SvarSlett

Søk i denne bloggen