22. aug. 2010

Bryllupsnervene er endelig over

og kaken er servert. Jeg er ikke fornøyd med resultatet, men jeg har lært masse til en eventuelt annen anledning. Jeg har lært at jeg skal bruke smørkrem under lokk og la det stivne før jeg trekker kaken i marsipan (Takk Agata og Camilla). Og kanskje også bruke tykkere marsipan. I tillegg skal jeg ikke være redd for om jeg har nok roser. Bruk heller flere roser så de ikke blir flatklemte av neste lag med kake. Det er godt vi lærer så lenge vi lever. Og hadde man ikke kunnet utvikle seg og jobbe for å bli bedre hadde livet vært temmelig kjedelig. Ihvertfall synes jeg det er gøy å ha noe å strekke seg etter i egentlig ganske mye forskjellig av det jeg gjør; helse, matlaging, baking, oppdragelse, personlig utvikling, faglig utvikling m.m.

Her kan dere se forløpet til kaken -som tok flere dager å forberede: planlegge, handle ingredienser, bake sukkerbrød, lage fyll, fylle kaken, trekke den med marsipan, frakte den og dekorere den. Jeg synes ikke det var verdt alt strevet! Ikke når jeg ble misfornøyd med hvordan kaken ble seende ut til slutt. Eller.. den ser jo grei ut og smakte sikkert greit, men den ble jo rynkete!!! Jeg måtte ha fri fra jobben hele fredagen i forveien, barnevakt i tre dager.. Det ble et tonn oppvask.

Bunner, fat, separator i glass. Separatoren som skulle skille det nest øverste og øverste laget av kaken fikk jeg ikke brukt. Kaken skulle fraktes i trapper, så jeg tok ikke sjansen på å sette det opp. Kanskje en annen gang i steden.


Nesten 2 kg bringebær og 4 kg marsipan!!!


Dette er den kjelen vi vanligvis har pinnekjøtt i. Dette er bringebærmousse med bringebær i.. klar til å fylles på kakebunnene.


Kakebunnene lagt utover bordet klare til å fylles. Smørkremdik rundt kanten for å holde fyllet på plass.


Roser og brudeslør for til sammen 1140kr!! Jeg har aldri hatt så mye blomster på en gang før. Egentlig skulle jeg bruke peoner, men sesongen for disse vakre blomstene var over for noen uker siden. Dermed tenkte jeg blekrosa roser med grønt i, men de rosene som hadde kommet inn den uken var ikke noe pene.. de var altfor lyse i fargen og i tillegg var de av en spesiell rosetype som ikke åpner seg skikkelig. Dermed falt valget på rustrosa.
Jeg visste ikke, eller hadde ihvertfall ikke tenkt over, at det var forskjell i måten roser springer ut på. Jeg skal gjøre mer research hvis det blir en neste gang med friske blomster. Disse holdt seg imidlertid utrolig godt selv om de ikke stod i vann! Over et døgn på testblomstene!


Den ble jo litt vakker likevel da?!

Figurene deres var jo bare helt herlige!!! En vakker trollkvinne/prinsesse med tryllestav
og en ridder i rustning med sverd. Ikke det helt tradisjonelle, men personlig og sååå sjarmerende!

Slik ble bordet dandert, romantisk med roseblader strødd utover. Jeg knøt et silkebånd rundt kakekniven og festet en roseknopp på den slik at det skulle stå i stil til båndet rundt det øverste kakelaget.
En stor takk til betjeningen som hjalp meg å klippe roser!
PS: Jeg satt den sammen blant veps og 5-åringer som stakk av med deler som jeg måtte jage rundt i stuen.

Jeg fikk forresten akkurat melding fra vertskapet. Sitat: "Fantastisk kake!!! :-) Utrolig vellykket!! Vidar :-D" Jeg håper de mener det :) Haha.. det varer nok bare til de får se regningen tenker jeg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen