12. des. 2011

Pepperkakehus

I helgen hadde Henrik og jeg besøk. Henriks bestevenn fra barnehagen, Magnus, kom en tur. Og så kom min kusine og hennes to barn, Mathias og William. Vi skulle bake pepperkaker. To ord: SERIØST KAOS!

Jeg var redd for at vi ikke skulle ha nok deig, så jeg hadde kjøpt inn tre kilo for å være på den sikre siden. Der stod Eva og jeg med fire barn; en toåring, to treåringer og en femåring, og tre kilo pepperkakedeig. Vi satte igang, Magnus reiste hjem i halv fem tiden, de andre i fem tiden og jeg fortsatte å steke pepperkaker til kl 19:30. Trodde jeg skulle bli sprø av pipingen på ovnen. Å steke pepperkaker fra hvert tiende minutt fra kl 14:00 til kl 19:30 skal jeg love dere er slitsomt. Spesielt med så mange krevende små barn høye på sukker!

Ovnen pep etter ti minutter, men så pep den igjen etter to minutter fordi kakene var for lyse, deretter nytt brett inn, passe på guttene, kjevle og stikke ut kaker, pip-pip, kakene var for lyse, to minutter til, pip-pip, brett ut, nytt brett inn, passe guttaboyz, kjevle, stikke kaker, lage hus, pip-pip, for lyse kaker, pip-pip-pip, nytt brett i ovnen, passe guttene, kjevle mer deig, gi vann, gi mat, gi kaker, pip-pip, for lyse kaker, ett minutt til, pip-pip-pip-pip, fortsatt litt lyse, ett minutt til, pip-pip-pip-pip, brett ut, nytt brett inn, kjevle, kjevle, stikke, passe guttene, pip-pip, for lys, et minutt til, pip-pip-pip-pip.

Ok, dere skjønner tegningen. Søndagen fortsatte bakingen; gulrotkake, kakemenn og kavreflarn. Vet ikke hvor mage kilo jeg ha gått opp nå, men det blir garantert noen ettersom jeg nå sitter med totalt mellom fire om fem kilo ferdigstekte pepperkaker.

Her er første prototype 1 av Det lille bakeriet før pynt. Og det skal pyntes :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen