24. okt. 2009

Lyserosa roser


Svigermoren til Michelle, Gerd, blir 70 år denne helgen. Det skal selvsagt feires, så Michelle bestilte to kaker; en lukket valnøtt og en med bringebærmousse og sjokolademousse. Blir spennende å høre om de liker smakene. Kaken ble pyntet med fjorten håndlagde roser, små erteblomster og sølvkuler. Rosene var noe tunge i forhold til hvor lite plass det var rundt kanten å plassere de på, så marsipanen har sunket noe. Jeg tror jeg må skaffe med en enda mindre kakeform til å bruke som topplaget, så kakene blir seende litt mer proporsjonale ut. Jeg tror også jeg dynket med litt for mye melk, for det rant litt ut på baksiden. Ups.

Dette er den andre kremkaken jeg har laget som er i to etasjer. Jeg må jo bare ta læring av det.

Slik lager jeg marsipanrosene for hånd:


Det krever litt trening, men for hver rose man lager blir man litt flinkere. Og det tar kortere og kortere tid å lage én enkelt rose.


Når man har laget nok blomster legger man de til tørk (jeg bruker tomme eggekartonger, for det er billig og enkelt). Deretter kan man pensle de med litt glitter eller farge for å få ekstra fine effekter. Når man skal plassere rosene på kaken klipper man vekk den overflødige marsipanen fra hver rose og stikker en tannpirker inn på undersiden. Deretter stikkes de inn i kaken der hvor man ønsker å plassere de. det er lettere å plassere pynt på sjokoladekaker som er kompakte i motsetning til rene kremkaker. Kakene ble laget på forhånd, trukket i marsipan og sprayet svakt med pearl spray for å få en ekstra stilig effekt.


Til slutt kan man legge kronen på verket, i dette tilfelle noen små enkle søkvkuler.


Til lykke med dagen, Gerd!

1 kommentar:

  1. Såååååå fin den ble...sukk, du burde bake kake hele tiden altså, men da hadde jeg jo ikke sett deg, så du får fortsette på hobbybasis;)

    Tudelu fra 9na :)

    SvarSlett

Søk i denne bloggen