14. okt. 2009

Å gi noe fra hjertet

EN HYGGELIG OVERRASKELSE
Jeg fikk en kjempehyggelig overraskelse her om dagen...

Nina fra jobben skulle gjøre opp for kakene som ble levert til datterens konfirmasjon. Hun hadde laget DET nusselige takkekortet som hun leverte sammen med betalingen. Det var bare så ubeskrivelig vakkert! Og jeg ble så vanvittig positivt overrasket. Det var veldig, veldig søtt av deg, Nina! Og virkelig ikke nødvendig *^____^* Men Oh` sååÅÅå koselig! Du er råflink! Tusen, tusen takk! Jeg var glad i flere dager etterpå og blir fortsatt glad av å tenke på det. ...Hvilket minner meg om et relatert tema...

SAMVITTIGHETENS KVALER
Jeg får ordentlig dårlig samvittighet av å motta penger for kaker jeg baker og dekorerer!!! Hva er galt med meg? Jeg må da være en elendig kjøpmann! Og jeg prøver til stadighet å minne meg selv på:

1) Ingrediensene til kakene koster. De koster skjorta. Ikke får jeg kvantumsrabatter slik bakeriene og kjedene gjør for råvarer og utstyr. Bare kaken alene koster en kvart tusing, uten strøm, arbeid, pynt, farger, glitter, silkebånd, pomp og prakt. Ingen ting er gratis: Jeg har investert flere tusen kroner i farger og utstyr og deler og alt mulig for å skulle klare å nærme meg min drøm: å lage eventyr virkelig ved å realisere barn og voksnes kakedrømmer.

2) Det er svært tidkrevende å bake og dekorere kaker. Jeg mister verdifull tid med sønnen min. Klart det gir meg dårlig samvittighet. Når jeg i tillegg til å arbeide lange dager bruker fritiden min på mer arbeid, så vil det gnage samvittigheten. Jeg liker best å holde på etter han har lagt seg og ut i de sene nattetimer, så dette er foreløpig ikke noe stort problem. Problemet er imidlertid at jeg av og til har gitt en pris på en kake og at jeg ikke klarer å holde meg innenfor de fastsatte rammene. Jeg finner stadig flere ingredienser, farger og pynt for å gjøre en kake bedre eller penere og klarer sjelden å begrense meg. [Klaps på labben!].

FREMDRIFTSPLAN
Helgen nærmer seg med stormskritt og nok en kake står for tur. Planleggingen har allerede begynt (for flere uker siden). Den rosa!!! dåpskaken skal bestå av tre (rosafargede) sukkerbrød i to etasjer for å få den ekstra høy. Jeg har øvd meg på å lage roser på en ny måte uten bruk av hjelpemidler. Disse rosene er håndlagde i hvit marsipan fra Pals og penslet med pulverfarge etterpå (fra www.Squires-shop.com) og sprayet med en anelse perlespray. Babyen er laget i en silikonform (fra www.Firstimpressionmoulds.com). Jeg er litt usikker på om babyen skal ha sommerfuglvinger eller om jeg heller skal lage en liten kjole eller et teppe og legge over.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å lage en kake med bringebærmousse, bringebær og vaniljekrem og en kake med sjokolademousse og vaniljekrem. Nå har jeg imidlertid ombestemt meg og tror jeg kommer til å lage begge kakene like. Hver kake vil i steden bestå av ett lag sjokolademousse med sjokoladebiter, ett lag vaniljekrem med banan og til slutt ett lag bringebærmousse med bringebær. I tillegg skal det være sjokoladeDIK rundt nederste lag og en lys DIK rundt de neste lagene. Jeg håper bare at jeg klarer å støtte opp kakene og at jeg klarer å trekke de pent med marsipan, for de kommer til å bli temmelig høye. Jeg har ikke noe slingringsmonn her, så det MÅ gå bra! Rettelse: Det skal gå bra! Med rett innstilling kommer man langt ;)

Det blir spennende å komme i gang ihvertfall. Sukkerbrødene må bakes og dynkes (litt) på fredag og så må fyllet lages og kaken settes sammen på lørdag før den leveres på kvelden.

OG JEG HAR NOEN NYE IDEER
-nytt navn
-ny visjon
-stempel

Jeg vil m.a.o. lage en helhetlig profil som jeg kan kommunisere til mine venner og kunder. Jeg kommer tilbake til dette senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen