26. okt. 2009

Littlest Pet Shop møter Aristocats' Marie

Min kjære søte farmor blir 85 år på fredag. Familien har riktignok bestilt en sjokoladekake av min far (blodig fornærmelse!!), men det oppdraget tar jeg. Planen er å lage en kattesjokoladekake. For min farmor er nemlig veldig glad i katter og har alltid hatt katt, så lenge jeg har levd ihvertfall. Farmor, the catlady!

I utgangspunktet tenkte jeg å lage en katt som ser noe ekte ut med pels og hele greia, men jeg har desverre ikke utstyret til å "pull it off". For et slikt verk trenger jeg noe som heter paintbrush, noe som koster bortimot 4000kr uten maling til å ha i dysene. Ikke vet jeg om jeg behersker teknikken heller. Det blir på en måte som å skulle "tægge" kaker. Tægging er ikke helt min stil, jeg er mer på blyant og maling liksom. Uansett, hvis produksjonen fortsetter er det mulig jeg må vurdere å gå til innkjøp av paintbrush, for det er ihvertfall en meget effektiv teknikk for å male kaker i en jevn farge og med sjatteringer og skyggelegginger -ihvertfall når det blir størrelse på kakene. Nei, jeg tror jeg får bruke opp det utstyret jeg har kjøpt først og lære meg de mest grunnleggende teknikkene før jeg utvider horisonten. Jeg har det alltid så travelt med å komme meg videre og utforske flere og nye ting. Og det trenger ikke bare være positivt merker jeg.

Uansett, siden jeg har innsett at det kan bli problematisk å lage en sjokoladekake som ser ut som en ekte katt (og det er kanskje litt disgusting også?!) har jeg funnet ut at jeg vil lage noe som ligner bamsekaken min. For eksempel Littlest petshop møter TheAristocats:


Selv om jeg egentlig liker denne fargen bedre:

Problemet er at den nederste er umulig å få til uten paintbrush, så for enkelhets skyld må jeg nok gå for en annen fargekombinasjon. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Uansett skal kaken skjæres ut som en sittende katt.. tror jeg. Det er ihvertfall noe sprekere enn en sovende eller liggende katt. Øyne, snuten og sløyfebånd skal være i marsipan eller marsmellowsfondant. Men hva med pelsen? Det enkleste er helt klart å lage rufsete smørkrempels, men vil det gi best resultat? Skal den være hvit, lysebrun eller rosa? Skal jeg kpoiere øyne fra et annet motiv eller skal jeg tegne de selv? Spørsmålene er mange og vriene.. Dette krever planlegging! I går kveld sovnet jeg forresten da jeg la meg for å planlegge når jeg skulle stå opp i dag morges. I dag skulle jeg nemlig trene for første gang før jobb EVER, så jeg trengte litt ekstra tid.. men jeg sovnet midt i planleggingen av når jeg skulle stille vekkerklokken. Det skal sies at jeg rakk treningen selv om jeg ikke stod opp noe før :) Og det var godt å stå opp tidlig og få mer ut av dagen! Og mitt beste sovetips: Planlegge (på full mage) ;D

Jeg som trodde dette kom til å bli kakefri uke.. der tok jeg feil. [Svart liten fyr med røde horn og lang hale står og vifter med et gaffellignende redskap på min venstre skulder. Han uttaler med dyp stemme: "Uhmm. Det der stemmer vel ikke helt."] Nei, okay! Jeg bakte på søndagen, okay?! En liten sjokoladekake med smørkrem, i 30cm springform. [Den dype stemmen: "Og??"] Og så spiste en halv sjokoladekake da og har nettopp trykket ned den andre halvparten. Jeg eier ikke bunn. I dag hater jeg sjokoladekake!

Je, je.. det blir uansett et spennende og kreativt prosjekt på torsdag!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen