23. jan. 2010

Jeg har kjøpt ny leilighet!

Leiligheten ligger i første etasje (over underetasjen) helt til venstre. Deilig med inngang på bakkeplan. Da slipper jeg å drasse med meg trassete barn, bæreposer og vogn opp og ned i trapper. Deilig! Og det blir spennende å flytte inn. Gleder meg vilt til sommeren når jeg kan sitte og kose meg på balkongen med et glass vin og en god bok. Eller pc'n :D

Her er balkongen min som trenger et lag eller to med maling, og kanskje noen gulvfliser. Det gjenstår å se når snøen smelter.

Svært barnevennlig strøk og meget populært boområde!
Før vi kan flytte inn er det en del ting som må gjøres. Stuen trenger et par malingstrøk. Det kommer ganske tydelig frem av bildet hvor skitten og innrøkt den er synes jeg. Og røde vinduskarmer. Sukk. Det går jo bare ikke :) Jeg liker heller ikke gulvet. Det er falmet, stygt og ser billig ut.
Jeg burde kanskje vært litt mer opptatt av å spare miljøet. Da kunne jeg kanskje ha pusset ned gulvet og lakkert det. Vel.. Not in my world.

Det gamle skal ut og det nye skal inn. Jeg er ikke nødvendigvis opptatt av at alt skal koste mest mulig penger. Tvertimot er jeg opptatt av å få det best mulig til en rimeligst mulig penge. Men samtidig er jeg opptatt av kvalitet, design, anvendelighet, oppbevaring, hygiene, praktisk bruk og rengjøring, og comfort. Og, jeg bør sikkert også tenke barnevennlig, slitesterkt og vedlikeholdsfritt.


Døren inn til høyre er inngangen til kjøkkenet. Jeg vurderer å gjøre det om til en åpen kjøkkenløsning. Med tanke på stekeos, vond lukt og kanskje arbeidsro er det praktisk med et eget separat kjøkken, men jeg stiller spørsmålet om det er verdt å ha det som et separat rom i en så liten leilighet. Leiligheten er på 74kvm. Jeg vurderer derfor å rive veggen og lage en åpen og lekker kjøkkenløsning. Kjøkkenet er tross alt et rom jeg bruker veldig mye. Jeg elsker å lage mat, kaker, og tilbringer mye tid på kjøkkenet. Ved å åpne kjøkkenet og integrere det som en forlengelse av stuen tror jeg at leiligheten vil virke større. Det vil også bli enklere å ta del i de aktivitetene som foregår i stuen. Det kan være greit med en toåring i huset, eller med gjester på besøk :)


Jeg har ikke tatt over leiligheten ennå. Det skjer vel 1. februar tenker jeg. Det blir enklere å se løsninger -håper jeg!- når jeg har kommet i hus. Dvs. det er fullstendig uaktuelt å flytte inn før det er gjort utbedringer, men det er kanskje greit å ta noen mål og kikke ordentlig rundt seg før man løper løpsk med planleggingen. Og med man, så mener jeg egentlig jeg *^_^*

Hvis det blir åpen kjøkkenløsning ser jeg kanskje for meg en slags øy eller benk der hvor veggen står nå, slik at det kan bli en slags form for barløsning ved vinduet. Jeg lurer litt på en buet benk for å bryte med de harde linjene. Det finnes mange spennende løsninger. Jeg vil se nærmere på flere før jeg bestemmer meg for noe konkret.
Jeg har ganske god tid på å planlegge. Aller først må det nåværende interiøret rives ned og kastes. Vegger og tak må vaskes, sparkles og grunnes. Først skal taket og veggene males, så må gulvet legges og til slutt listene på plass. Dette er selvfølgelig arbeid som kommer til å ta tid, men da har jeg heldigvis god tid til å planlegge og overveie ulike løsninger.
Det "fineste" rommet i hele leiligheten. Haha. Likevel er det ikke mye som beholdes her heller. Mange liker brystningspanel. Jeg gjør vel egentlig det jeg også -på en måte-, men det passer ikke inn i det minimalistiske preget jeg har tenkt å gi denne leiligheten. Brystningspanelet må derfor ned. Veggene skal males. Jeg er foreløpig usikker på om det blir hvitt, krem eller lys, lys beige farge på veggene. Jeg heller vel mest for helt hvitt, men vi får se.
Ellers blir det lys parkett i hele leiligheten. En parkett i hvit mattlakkert ask kan gjøre seg, men det er mulig den blir for kald, så da må jeg kanskje heller vurdere en varmere variant. Noe usikker på gangen/vindfanget, om det skal være parkett eller fliser her. Noe å tenke på er det ihvertfall *^_^* Garderobeskap blir det garantert -med store speilflater som gir en forstørrende effekt.

Haha, rommene blir liksom bare værre og værre. De er ikke store rom, men de vil gjøre nytten. Dette blir Henrik sitt. Han skal selvfølgelig slippe rosa vegger. Usikker på om jeg skal legge laminat for å spare penger. Tror det blir parkett i alle rom. Mykt og godt å gå på, og det gir liv. Veggene blir nok hvite her også. Det er enklere å mikse og matche med ulike interiørdetaljer.
Rommet skal ihvertfall stimulere hans nysgjerrighet, åpne opp for kreativitet, men samtidig være rolig og harmonisk. Han skal kunne slappe av der og han skal tross alt sove der. Jeg vurderer å dekke en vegg i et tapet som gir rommet mer dybde, eks. en skog eller lignende. Det samme vurderer jeg for mitt eget soverom. Litt dumt at tapeter begrenser mulighetene for bruk av interiør og valg av farger.
Rommene ganske små. Det er mulig det blir en absolutt nødvendighet med et tapet som gir rommene mer dybde.
I dette rommet vurderer jeg mattlakkert valnøtt parkett for å gi det et litt mer eksklusivt preg, men jeg er litt redd for at rommene ikke skal henge godt nok sammen, så jeg får se hva jeg gjør.
Uansett tenker jeg å plassere sengen på midten av veggen til høyre, med nattbord og garderobeskap på hver side og hylle(r) på midten over sengen. Tror det blir bra.

Og huffameg! Nesten flaut å vise det frem vettu. Her er badet. Jeg tror, om mulig, jeg vil gå for lysegrå/beige matte 30x60 fliser, både på vegger og gulv, med elementer av designfliser/fliser med riller i nisjen v. toalettet. Kanskje mørkere fliser på gulvet. Varmekabler blir det -om mulig. Og jeg ønsker meg badekarløsning med glassvegger (selv om det opptar mye plass).
Toalettet blir ikke vegghengt. Av hygieniske årsaker hadde jeg preferert det, men et vanlig klosett fungerer like godt. Sannsynligvis beholder jeg det som står der i dag.


Her er forresten kjøkkenet slik det ser ut i dag. Med den lampen kunne jeg gått for en skikkelig retro stil, men det er ikke helt meg, så lampen må nok bort. Hvis det blir en åpen kjøkkenløsning ser jeg for meg å sette inn en kjøkkenbenk mot denne vegen slik at jeg kan se ut av vinduet når jeg står og lager mat. I denne vinkelen vil jeg også ha bedre oversikt inn mot stuen.

Det gamle skal ut, det nye skal inn. Mest sannsynlig blir det hvit høyglans innredning med lys benkeplate, sikkert i laminat siden det er vedlikeholdsfritt og rimeligere enn tre. Ellers ser jeg for meg lys eikefiner med grå benkeplate. Haha, mye å tenke på *^_^*

Jeg tror en variant av et oppstykket U-kjøkken kan bli kult. Det blir spennende å komme i gang. Vi har nok å bedrive tiden med fremover ;o) Det er sikkert og visst.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen