16. jan. 2010

Mmm i kveld skal vi kose oss


Nå er kaken ferdig. Den ble grønn og 14 cm høy, og litt stress med å trekke den, så jeg fikk en del bulker (som vanlig). Det ble også noen få små sprekker, men det gjør ikke noe. Kaken inneholder friske bringebær i bringebærmousse i ett lag og banan og vaniljekrem i to lag. Og så er den trukket i marsipan. Orkideene er laget av en sukkerpasta spesielt utviklet for å lage blomster.

Jeg bør øve med mer på å trekke kaker.. Det er neimen ikke alltid lett å få det pent. Man er avhengig av et svært jevnt underlag, tynt lag med krem eller ganachè, for å få et perfekt resultat + sikkert en grei porsjon ferdigheter og øvelse. Ganachè skal være best, for det er jo flytende sjokolade som skal renne utover og nedover kantene. Når den stivner får amn et hardt underlag å kle med marsipan. Det er selvsagt lettere å kle en stiv kake med harde kanter enn en høy kremkake. Jeg har fått tips om å bruke tykkere marsipan, men det blir så søtt hvis det blir for mye marsipan, så jeg prøver alltid å kjevle et tynt lag.

Så nå er det heldigvis litt tid for å slappe av før gjestene kommer. Henrik sover heldigvis nå. Han er litt syk stakkars, så er skikkelig sutrete i dag. Det kan bli litt slitsomt.

Ha en riktig god helg! *^_^*

...og ja, jeg skal kjøpe meg smoother og supersmoother! Det er avgjort. Her er kveldens rester:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen