9. juni 2009

Jeg har oppdaget det søte liv

En venninne fra ungdomsskolen fødte sin datter så sykehuset én time før jeg fødte min sønn. Vi har ikke hatt noe særlig kontakt etter vi sluttet på skolen og heller ikke nå utenom å snakke litt sammen på facebook. På facebook oppdaget jeg at hun hadde fått seg en ny hobby, nemlig baking og dekorering av kaker. Kakene var kjempeflotte. Hele livet har jeg vært veldig glad i å tegne, male og lage figurer, så jeg bestemte meg for å prøve selv. I og med at jeg har vært under utdanning har jeg ikke følt at jeg har hatt tid til å utfolde meg kunstnerisk eller ta meg tid til noen av hobbyene mine, men baking er jo noe jeg gjør uansett, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig?!
Etter å ha meldt meg inn i festkaker.no var det gjort. Jeg surfet nettet dag etter dag for å finne de vakreste og kunstneriske kaker dere kan tenke dere. Det er så mye flott å kikke på og hente inspirasjon fra. Her er den kaken som virkelig tippet meg over:
-->
Kaken er laget av Sarah288 og flere av kakene hennes kan beundres på Flickr. Arbeidet og detaljene er bare helt fantastisk. At noen kan lage noe sånt av sukker er over all fatteevne. Jeg bestemte meg for å forsøke å lage en lignende og bestilte det jeg trodde jeg trengte.

Jeg fant raskt ut at varer fra utlandet tar lenger tid å få i postkassen enn min tålmodighet tålte, så jeg fant plutselig ut at jeg måtte lage en prøvekake mens jeg ventet på varene. Jeg lagde marsmellowsfondant (mmf) for første gang av
marsmelloms, melis, vann og delfiafett ved å smelte marsmellows i mikrobølgeovnen og tilsette de øvrige ingrediensene. Resultatet ble en deig som var utrolig lett å arbeide med. Den kunne kjevles, knas og frmes på alle tenkelige måter.
Jeg hadde arvet noe gammel fage av svigerinnen min og tilsatte rosafarge i deigen. Av en imsdalkork stakk jeg ut sirkler på kjøkkenbenken og klemte de litt flate med en t-skje. Ved hjelp av litt vann satte jeg de sammen til de første rosen
e jeg noen gang har laget. Her er resultatet:

Kan ikke måle seg med Sarah288, men likevel..
-->
Til å være den aller første kaken jeg noen gang pyntet med mmf, uten å ha noen hjelpemidler tilgjengelig synes j
eg ikke den var så verst.
Dvs. Den er ganske ille i forhold til kaken jeg hentet inspirasjon fra:


Denne er laget av hanneol (superflink som dere ser!!!!) på Festkaker. Og den er jo bare vanvittig lekker. Etterpåklok som jeg er tenker jeg at kaken min kunne blitt finere om jeg hadde dandert rosene på en annen måte og kanskje droppet sølvkulene ettersom kaken min i utgangspunktet var flat som en pannekake sammenlignet med modellen jeg så ett
er.
Kanskje ikke verdens beste reklame å vise bilder av alle de kakene som er finere enn mine (og det er mange) ;) Disse kakene inspirerer ihvertfall meg. Man må ha noe å strekke seg etter når man først setter igang.
Uansett, da varene jeg hadde bestilt endelig var i boks lagde jeg denne kaken, altså min mmf kake nr. 2:

Dette er baksiden av kaken. Det jeg fant ut er at det koster vanvittig mye hvis jeg skal lage så høye kaker som den modellen jeg så etter. Det resulterte i en noe lavere kake ettersom jeg ikke har så god råd og det var heller ikke nødvendig med så stor kake ettersom den skulle være en overraskelse til min onkels 50-års dag, hvor han skulle ha fem gjester. Det nederste laget er Tropisk aroma, toppen er Lukket valnøtt marsipanbløtkake. Her er forsiden:

Den ser litt fargesprakende ut, men sett i forhold til kaken jeg ble inspirert av ble den vel ikke så verst likevel? Etter at bildene ble tatt var jeg så heldig at jeg fikk sommerfuglutstikkerene i posten, så jeg fikk satt på mange små, glitrende sommerfugler. Prikken(e) over i'en ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen