15. nov. 2009

Disco Fest

Jeg fikk i oppdrag å bake en kake til en disco fest til en kul dame som fyller 41 år. Jeg sendte henne noen forslag til kaker og i dialog kom vi frem til hvordan kaken skulle se ut: en søyle med en disco kule på toppen.



Igjen ser jeg at jeg desverre ikke har fått plettfritt resultat. Jeg trenger virkelig en smoother eller bruke tykkere fondant for å få perfekt resultat. Jeg lover meg selv at neste gang skal jeg gjøre det! Jeg fikk en del kakerester etter utskjæringen, så jeg benyttet restene til å lage punchruller og stjerner for å utnytte begge kakene (dette er to sjokoladekaker).



Her er fremgangsmåten for de som eventuelt måtte være interessert i det:
Først bakte jeg to sjokoladekaker i 30cm springform. Den ene kaken som skal bli til discokulen ble fylt med smørkrem og delt som følger:


Deretter la jeg inn et overraskelsesmoment til bursdags"barnet", før jeg la de tre delene over hverandre slik at jeg fikk en høy klump av kaken. Overraskelsen bakte jeg inn i den midterste delen slik at jeg kan skjære kaken til en kule senere uten å komme borti.

Deretter pakket jeg den tett sammen i plastfolie og lot den avkjøle seg før jeg la den i fryseren.

Den andre kaken som skal danne søylen skar jeg i tre lag. Deretter brukte jeg en rund skål til å skjære ut sirkler fra bunnene:


De utskårete sirklene plasserte jeg over hverandre med smørkrem i mellom lagene slik at de ble til et lite tårn:


Deretter smurte jeg hele tårnet inn med smørkrem, stakk fire dowels inn (mens kaken fortsatt var myk for senere å skulle gi støtte til discokulen som skulle plasseres på toppen), pakken sylinderen inn i plastfolie og rullet den frem og tilbake på bordet slik at kantene skulle bli så jevne som mulig. Deretter la jeg den i fryseren.

Fra sylingeren ble det igjen en del kakeavskjær. Jeg knadde alt sammen i en stor bolle sammen med restene av smørkremen og noen romdråper før jeg trillet de ut til kuler av forskjellig størrelse. Disse skal planla jeg å pynte og bruke som pynt rundt omkring på kaken. Jeg la de i en plastpose og frøs de ned sammen med kakene.


Noen dager senere tok jeg den delen av kaken som skulle bli discokulen ut av fryseren og skar den ut til en kule. Deretter la jeg den inn i fryseren igjen så den ikke skulle tine. Igjen satt jeg med en del kakeavskjær som jeg lagde til punchrulle-deig. Denne gangen kjevlet jeg ut en passe tykk deig og stakk ut stjernekaker som også eventuelt kunne brukes som pynt, dyppet de i sjokolade, harlekin og glitter, pakket de i plast og frøs også de ned.




Cakeboardet laget jeg helgen i forveien og dekket til med plast. Alt mønsteret er håndmalt med spiselig farge og pyntet med spiselig glitter.


Og så var det å trekke kaken med fondant eller marsipan, male den og stable den sammen. Her er forøvrig baksiden av kaken også. Håper hun ble fornøyd!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen