4. des. 2009

Endelig fredag

Ja, nå har jeg holdt meg på matten hele uken, så nå er jeg i full gang med baking av marsipanbløtkake som familien min og jeg skal kose oss med i helgen.

Discokaken (se innlegg litt lenger ned) ble ferdig i går og ble levert på døren hos Lena i dag. Hun sa den så bedre ut enn hun hadde forventet og det er jo kjempebra! Så da håper jeg også smaken står til forventningene. Bare hun holder kaken i romemperatur.. da er den nemlig best. Blir spennende å få tilbakemelding ihvertfall. Om ikke i morgen, så til uken ihvertfall.

Over til min egen kake som jeg virkelig skal kooose meg med: Det blir sukkerbrødbunn dynket med kaffe og kakaostrø, deretter et tynt lag vaniljekrem, deretter tiramisumousse med sjokoladebiter, så bunn dynket med kaffe og de samme ingrediensene igjen, før jeg smører hele inn med kremfløte og trekker den i marsipan. Dette er en ny variant (for meg), så det blir spennende å se hvordan den smaker. Det høres godt ut, gjør det ikke? Jeg gleder meg til å smake ihvertfall.

Ellers er jeg egentlig veldig tradisjonell av meg, så det blir gjerne til at jeg baker de samme kakene gang på gang. Det blir gjerne sånn når man har funnet sine favoritter. Jeg blir nemlig så forferdelig skuffet de gangene jeg prøver noe nytt og det ikke smaker så godt som jeg hadde håpet, eller om jeg ikke helt får til noe. Og selv om kaken er mislykket og ikke smaker spesielt godt trykker jeg likevel kaken ned. Vi kaster ikke mat, gjør vi vel? Og så angrer jeg etterpå. Hvorfor trykket jeg ned alle de kaloriene? De var jo ikke engang så gode som jeg kunne fått de.

Jeg leste også på vg-nett at de arrangerer pepperkakehuskonkurranse. Jeg fikk lyst til å delta, men tviler på at det blir noe av. Men jeg har ihvertfall lyst til å lage et skikkelig stilig pepperkakehus i år. Jeg må få med lillebroren min. Det er liksom han som er pepperkakeeksperten, men da må han komme hjem fra London snart. Og jeg må få surret meg å Ikea for å kjøpe pepperkakedeig. Jeg har hørt at den skal være perfekt å lage pepperkakehus av. Jeg har aldri før kjøpt pepperkakedeig, men en gang må jo være den første. Jeg har aldri før a bakt pepperkakedeig heller.. kan jo like gjerne innrømme det først som sist også. Pappa har hjulpet oss med deigen hvert år, og jeg vet at noen år blir den litt mislykket og vanvittig vanskelig å håndtere, mens andre år blir den bedre. Smaken har også variert. Mmm en ting er sikkert; pepperkaker skal smake mye krydder!

Victor, broren min, og jeg er ihvertfall så smått i gang med pepperkakehusplanleggingen (Oi, for et langt ord).

-Vi har fått mange gode forslag, men min første tanke var Colusseum (Roma). Jeg har lyst til å lage Colusseum fordi jeg tror det er noe vi kan få til på en fin måte.
-Victor vil lage et amerikansk "haunted house"
-ellers vil vi kanskje prøve oss på Villa fridheim (eventyrhuset) eller en god gammeldags borg med slott. Vi har bare så vidt begynt å tenke på det, så vi får se etter hvert hva vi ender opp med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen