17. juni 2012

Perfection in each flower


Å bake, designe og dekorere kaker er tidkrevende arbeid. Selv om det er en liten spire i meg som kunne ønske å leve av kakedekorering på heltid er det fornuften som holder meg tilbake da arbeidet med hver enkelt kake er enormt. Timebetalingen for de kakene jeg dekorerer er under 20kr og det går det ikke an å leve av? Jeg elsker å se når kakene mine tar form fra "intet" og at det går an å skape vakre ting fra rene ideer; enten det gjelder kakedesign, interiørdesign, landskapsarkitektur eller arkitektur generelt. Jeg liker estetisk vakre ting. Dette er også noe av grunnen til at masteroppgaven min fra Handeslhøyskolen BI handlet om estetisk smak og forbruksmønstre.

For å gi et lite innblikk i hvor tidkrevende det faktisk er skal jeg vise hvordan jeg liker å lager blomser av sukkerpasta/marsipan. Kine; dette er til deg.


Silikonformen (på engelsk flower mold) til venstre i bildet er en preger (på engelsk veiner). Silikonformen er ment å skulle gi liv til blomster man stikker ut av utkjevlet sukkerpasta eller marsipan. Eksempel på en utstikker som er enkel og grei å bruke ser du til høyre i bildet. På nett er det enkelt å få kjøpt verktøy til kakedekorering. Hvis du skal kjøpe blomsterverktøy anbefaler jeg Strössel & annat. Silikonformen jeg bruker er mitt favorittverktøy. Den heter Blossom Mold. Andre jeg synes er kjemefine er Hortensia silikonform eller Petunia silikonform. Jeg ønsker meg sistnevnte selv. Den gir blomster av litt størrelse og jeg elsker formen på blomstene. Dersom du kjøper den første må du i tillegg finne en passende blomsterutstikker, eksempelvis her.

Fremgangsmåte
Marsipan eller sukkerpasta kjevles tynt. Dersom du bruker marsipan er det viktig å benytte mel når man kjevler. Melis er ikke egnet. Dersom du har kjøpt sukkerpasta er delfiafett best å smøre underlaget og kjevlet med. Stikk ut blomster, løsne de fra underlaget. Legg én og én blomst i veineren, klem til, forme litt på konbladene med fingrene og legg på et matpapir slik at de kan tørke.



Når blomstene er tørre eller halvtørre heller du litt pulverfarge av ønsket farge på en liten skål. Dypp penselen forsiktig i fargen og børst litt av. Pensle pulveret i midten av blomsten, forsiktig med lette håndbevegelser. For en ekstra touch, pensle også med litt magic sparkles glitter.


Til slutt kan du kjøpe noen spiselige perler. Disse er helt klart en favoritt og er de jeg har brukt på bildet under. Ellers får man kjøpt sølvperler i vanlig matbutikk. Det gir også et pent resultat.


Gjett om jeg stod på da jeg skulle levere 300 cupcakes inkludert pynt til ungdomsskoleball?


 Her er et lite tilbakeblikk:


Det ble så bra til slutt og alle var fornøyde. De fikk faktisk litt bakoversveis da jeg leverte. Jeg tror hun som tok de imot uttalte noe sånt som: "Å HERRE GUD, SÅ FINE DU LAGER DE A!" Og det er jo alltid morsomt å høre. Det er enda en av grunnene til at jeg holder på; de som kjøper kaker av meg blir jo glade. Og da blir jeg glad (fordi jeg får ros). God spiral!

Snakker om god spiral. En kompis av meg har fått anbefalt en film av en annen venninne av seg som han hadde tenkt til å se i dag- Den heter Pay it forward. Jeg har ikke sett den, men fikk veldig lyst til det etter at jeg leste hva den handlet om: En ung gutt får i oppdrag av læreren sin å gjøre verden til et bedre sted og kommer opp med ideen om å i stedenfor å gjengjelde en tjeneste skal man heller gi gjenytelser videre til tre nye mennesker, slik at det blir snøballeffekt. Synes ideen er helt herlig og nevneverdig.


Slik så bagasjerommet på bilen ut da jeg endelig hadde fått stablet alle i esker og var klar til å levere de:

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen