18. juni 2012

Quilt techniques


Det finnes mange måter å tilnærme seg quilt technique på kaker, eller lappe teknikk. Jeg bruker en linjal som jeg klemmer inn i marsipanen eller sukkerpastaen etter jeg har kledd kakene. Det kan være vanskelig å få et plettfritt resultat dersom man ikke er ekstremt nøyaktig. Jeg klarer ikke å få det perfekt. Likevel prøver jeg og øvelse gjør sikkert mester. Det er min filosofi. Ellers bruker jeg en kniv til å lage ekstra merker i kryssene hvor jeg fester perler med vann eller spiselig lim. Jeg foretrekker å handle hos Squires Kitchen fordi det er rimelig der og de leverer raskt. Fargen på denne kaken har jeg forresten fått ved å farge hvit marsipan fra Pals med pastafargen Poinsettia.


Jukseteknikker
Man kan "jukse" seg til perfekt resultat ved å trekke kaken med marsipan først. Deretter kjevler man ut en ny leiv marsipan. På denne nyutkjevlede marsipanen kan man enten bruke en linjal, kniv eller lignende til å lage ruter, eller man kan benytte en Quilt Rolling Pin. Ved å benytte sistnevnte vil man få et perfekt resultat. Deretter kan man måle til kaken med målebånd og skjære marsipanen til et avlangt stykke som rekker rundt hele kaken og et stykke opp på kanten av kaken. Deretter må dette stykket snus, pensles med alkohol eller vann og festes på kaken. Dersom kanten har blitt stygg eller ujevn kan det enkelt rettes opp ved å lage en pyntekant rundt. Denne kan enten bestå av blomster, perler, sommerfugler eller hva man måtte ønske.

Her er noen eksempler på andre som har benyttet quilt technique på sine kaker:

 Bryllupskake.

 Babyshower (jeg lager lignende på forespørsel).

Babyshower.

 Jubileum.

Husk: Jo tykkere marsipanen/sukkerpastaen er, dess enklere er det å lage et fint mønster. Den bør likevel ikke være for tykk. Jeg vil tippe at et sted mellom 0.5 og 0.7 mm er ideell tykkelse å arbeide med. Jeg bruker et tynt lag.

Håper innlegget var til grei hjelp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen