31. juli 2010

Finley the fire engine

Etter Henriks mislykkede sjørøverskute til feiringen i barnehagen laget jeg en brannbil til ham. Jeg googlet "brannbil" og fant denne karen her. På youtube fant jeg jingels'en, og av en eller annen grunn klarer jeg ikke å få kopiert inn linken, så jeg passet på å få Henrik hektet på Finley brannbilen i dagene før bursdagen sin sånn at han skulle kjenne ham igjen på dagen.

Jeg er ikke så flink til å trekke kaker i sukkerpasta/marsipan ennå, men øvelse gjør mester. Det er ihvertfall svært tidkrevende når man famler seg frem i omtrent blinde, men det går jo til slutt på et vis.

Fremgangsmåte

Kakebrettet ferdigstilles først (utenom blomsterdetaljer). Dette kan gjerne gjøres noen dager i forveien. Det samme med stigen på taket. Den har jeg skåret ut for hånd noen dager før slik at den har stivnet og lettere kan plasseres på taket på bilen uten at den faller sammen. Jeg bruker alltid mel når jeg arbeider med marsipan. Det gjør at marsipanen fin å arbeide med og kjevle ut.

Selve kaken består av to sjokoladekaker og skåret de ut slik at de får en rektangulær form. Jeg har også skåret ut fire sirkler som skal bli til hjul, samt en avlang pølse til "bjellen" på taket. Deretter trekker jeg den rektangulære kaken i rød marsipan. Hjulene blir trukket i svart marsipan og ved hjelp av smørkrem limes de inntil den røde firkantede kaken. Hjulsporene markeres med baksiden av en kniv, deretter skjæres skjermer ut og plasseres på hjulene. Et hvitt marsipantrekk skjæres ut litt større enn bilen og former taket. Bjellen trekkes i gul marsipan, detaljer limes på, og plasseres på taket ved hjelp av to svarte marsipanklumper og litt vann som lim. Øynene og frontpartiet modelleres for seg og limes på. Munnpartiet har jeg festet ved hjelp av noen trepinner og smørkrem for at det skulle sitte ordentlig på. Til slutt festes små detaljer som vindusviskere/øyenbryn, lykter, brannslange på siden av bilen, små blomster og steiner rundt i gresset. Man kan også bruke en pensel og børste vekk overflødig mel for et perfekt resultat.

Viola!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen