14. des. 2011

Ferdig pepperkakehus


Omsider overkom jeg min egen prestasjonsangst og er nå endelig ferdig med pyntingen av årets pepperkakehus. Det er første gangen jeg har pyntet et pepperkakehus på denne måten (og ikke med vanlig royal icing og non-stop), så jeg er kjempefornøyd. Jeg synes faktisk det ble helt perfekt! Hvilket minner meg om at jeg må justere bittelitte grann til for at det skal bli perfekt. Jeg kom akkurat på noe jeg har glemt. Jeg har glemt å skyggelegge panelet. Det kommer til å sette kronen på verket, så jeg får ta det i morgen. Synd at det ikke kommer til sin rett med mobilkamera og svak belysning. Det er så nydelig i virkeligheten! Det er glitter på snøen og kanel på grøten.

Det er litt tidkrevende, men egentlig ganske lett å lage et slikt pepperkakehus. Under finner du fremgangsmåten dersom du selv ønsker å gjøre et forsøk på noe lignende. Utgangspunktet er et helt vanlig ferdigstekt pepperkakehus satt sammen med sukkerkaramell. Bland en porsjon royal icing med eggehvite og melis til passe konsistens. Bestem et design på forhånd og kjøp inn eller lag sukkerpasta/MMF i ønskede farger. Jeg har brukt vanlig ferdigkjøpt sukkerpasta som jeg har farget med blå pastafarge. Dersom jeg hadde hatt mikrobølgeovn hadde jeg helt klart laget MMF fra bunnen. For de som ikke vet hvordan dette gjøres kommer oppskriften på det før jeg beskriver fremgangsmåten.

Marsmellowsfondant (MMF)
1 pose marsmellows
ca. 1 pk melis
2 ss delfiafett

Varm en pose marsmellows i mikrobølgeovn sammen med noen spiseskjeer delfiafett. Rør innimellom til alt er smeltet. Bland inn melis til deigen får en passe konsistens. Tåler måneder innpakket i plast i romtemperatur eller det kan fryses. Passer ypperlig som pyntetrekk til blant annet sjokoladekaker. Barn E*L*S*K*E*R det!

Fremgangsmåte for pepperkakehus

 Først kjevlet jeg ut deigen. Deretter skar jeg den opp
i strimler i den tykkelsen og lengden jeg ønsket.

Deretter smurte jeg en og en liten del av pepperkakehuset
inn med royal icing (med kniv) og limte stimler med sukkerpaste
ved siden av hverandre.

 Jeg modellerte to små ekorn, et tre med kvister og
snø. Deretter kjevlet jeg ut hvit sukkerpasta som jeg
dekket kakefatet med slik at det skulle se ut som snø. Jeg skar av
overflødig pasta og limte på et bånd (fra panduro) rundt kakebrettet.
Jeg la deretter noen pepperkakestrimler inntil husveggen slik
at det skulle se ut som ved. Og til slutt helte jeg litt royal icing
over veden og litt rundt omkring på fatet og over treet.

Søte lille ekorn!

Jeg fortsatte å trekke taket med sukkerpasta og
tegne på detaljer på døren.

Til slutt lagde jeg noen små steinheller som
jeg limte på trappen. Strødde glitter og magic sparkles
over snøen, og satte ut en bolle med grøt til Stabbursnissen.


2 kommentarer:

  1. Du er helt råååååååå på kakebaking, sukk.

    Adventsklem fra Nina :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Nina. Hvordan går det med denne damen da? Stor klem tilbake :)

    SvarSlett

Søk i denne bloggen