1. juli 2012

The Christening of Sarah

Jeg har laget dåpskake igjen. I utgangspunktet hadde jeg en plan for hvordan kaken skullebli, men venninnen min ønsket at jeg skulle nedre litt på det, så da gjorde jeg det. Det er den høyeste marsipanbløtkaken jeg noen sinne har laget. Hver kake ble over 20cm høy.

 Å bake og dekorere kaker krever mye tid. Jeg brukte hele fredag kveld på å bake bunner. Fire bunner skulle sørge for at kaken fikk skikkelig høyde. Ikke det at det hadde vært nødvendig, for kaken blir høy uansett. Deretter må kakebrettet gjøres ferdig:

 En hjelpende hånd til å lage blomster som kaken skal pyntes med er ikke så dumt. Sikkert veldig lurt å legge ut offentlig at jeg driver med barnearbeid.


Bildet under viser hvor høy kaken ble. Smørkremen som er synlig mellom lagene er dik som brukes til å holde fyllet på plass inne i kaken.


Henrik ville gjerne hjelpe meg med å lage marsipanroser også, men det får bli en annen gang. Jeg er ingen verdensmester i å lage roser, for jeg ha ikke gjort det så mye, men man blir bedre med tiden. Jeg kan prøve å lage en tutorial for hvordan jeg lager mine roser. Ellers finner man kjempefine klipp på youtube.


Og så var det tid for å trekke kakene i marsipan; smooth as a baby's ass. Kaken skulle være til 40 gjester. Fyllet er klassisk; jordbær, jordbærmousse og romkrem.


Så til den orginale planen: Jeg ville så gjerne bruke den nye kakeseparatoren jeg hadde kjøpt. Planen var å pynte den enkelt og klassisk med roser og blomster. Og så ville jeg ha små bamswer som klatret oppover kaken ig som hang fra det øverste laget.


Slik hadde jeg sett for meg pynten (selvsagt mye mer av den):


 Venninnen min hadde sett for seg noe annet, så da gjorde jeg slik hun ønsket og plasserte den ene kaken rett oppå den andre. Jeg synes denne varianten også er pen, men da liker jeg at det øverste laget er litt mindre. Det ser estetisk mer riktig ut, men det blir fint slik som dette også.



Og slik ble det endelige resultatet. Jeg lurer fremdeles på hvordan kaken ville sett ut dersom jeg hadde fått benyttet meg av kakeseparatoren som jeg i utgangspunktet ville :) Kaken ble sidetung, så den forskjøv seg dessverre litt. Jeg håper likevel de ble fornøyde med den og at den smakte godt. Gratulerer med dåpsdagen din, Sarah!



6 kommentarer:

  1. Nydelig!!

    SÅÅÅ lekker sommerfugl! Tror jeg må prøve meg på å lage slik - den var bare helskjønn! =) Hva har du brukt for å lage den? helt herlig at du har brukt en bitteliten hjerteutstikker inni sommerfuglen.. Hihi, falt litt for den som du skjønner! Så stilig kakeseperator du har kjøpt forresten, gleder meg til å se den i bruk! =)

    Du lager herlige kaker, gleder meg til slutten av august, til både bryllupskake og dåpskake!

    Håper du har n herlig kveld! =)

    SvarSlett
  2. Ååå, såsøt du er. Og det kommer fra selveste Cakeboss Queen. Jeg har kjøpt Butterfly patchwork cutters fra Squires Kitchen. De koster ca. 50kr og man får med mange fine utstikkere :)http://www.squires-shop.com/ibf/index.php?p=product&id=1655&parent=0

    Takk det samme til deg Tonerose

    SvarSlett
  3. Søta!! =) Off, farlig det der - nå er det allerede bestilt! hihi. Tusen takk! Har lyst til å kjøpe meg silikon sommerfuglform etterhvert også - har så lyst til å jobbe mer med isomalt! Og da ville det jo vært nydelig med gjennomsiktige sommerfugler.. kan vel kanskje bruke pregere også, hmm - må testes ut! =) har du erfaring?

    VAKRE orkideer du har laget forresten, gleder meg til å se bryllupskaka!!

    Klem!

    SvarSlett
  4. Hei Tone. Jeg har ingen erfaring med isomalt. Hva er det? Merker jeg ble nysgjerrig her nå :D Nå er jeg midt i bryllupskakebaking :) I morgen blir det kjøkkentjeneste, for da skal den fylles og pyntes!

    SvarSlett

Søk i denne bloggen