8. juli 2012

Creating Roses of Sweet Sugar

Det er enklere å lage roser i marsipan enn man skulle tro. Alle klarer det bare man kjenner teknikken. Det finnes selvfølgelig mange forskjellige typer teknikker. Her skal jeg vise dere min fremgangsmåte. Marsipan er vanskeligere å få tynn enn sukkerpasta, men begge deler fungerer like greit. Da jeg lagde disse rosene brukte jeg marsipan fra Pals som jeg hadde farget rosa.

 
Start med en liten kule marsipan. Klem den flat i den ene kanten og rull den flate delen sammen slik at den former en liten knopp. Denne kaller jeg for basen. Basen kan presses forsiktig ned på et fat/et bord slik at den kan stå selv mens man lager kronblad.
 
På samme måte lages ett og ett kronblad.
Trill ut en kule i passende størrelse og klem den flate i den ene enden slik som på bildet over. Dersom marsipanen er litt seig kan det være lurt å forsiktig dyppe fingertuppene i mel og børste litt av før man klemmer ut kronbladet.

Fest deretter kronbladet i underkant av knoppen. Dersom det er for tørt kan man benytte litt vann som lim.
Lag et nytt kronblad på samme måte. Dette kan godt være bittelitt større enn det neste. Jo lenger ut i rosen du kommer, dess større og bredere trenger kronbladene å bli. Fest det med litt vann i underkant av knoppen. Legg merke til at den delen av kronbladet som festes til basen er tykkere enn selve bladet. Dette kommer frem av bildet under.

Slik fortsetter man med ett og ett kronblad, det neste litt høyere enn det forrige. I begynnelsen setter man kronbladene tett sammen uten å "åpne" rosen.
Etter hvert som man arbeider seg utover på rosen trenger man større kronblad. Det blir i tillegg naturlig å etter hvert bøye kronbladene litt på på tuppen slik at de peker ut fra knoppen og basen.
Noen av disse rosene tok det omtrent 20 minutter pr. stk. å lage, men jeg e jo ingen proff heller, så jo mer man øver dess finere blir rosene og dess raskere går det.
Ekstra fint er det å pensle rosene med pulverfarge når de har tørket litt. Da får de en fin sjattering i kantene. Gjerne ha på bittelitt glitter også. Et annet tips er også å kjøpe en veiner eller på norsk roseblad preger slik at man kan gi kronbladene et realistisk mønster og preg før man fester de til basen. Det finnes utallige teknikker for å lage sukkerroser. Det gjelder bare å prøve seg frem. Lykke til og takk for at du stakk innom meg i dag.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen