30. juli 2012

Mariannes knekkebrød


I dag har jeg faktisk bakt litt. Ikke noe spennende å dekorere, annet enn med pålegg av ulike varianter, men jeg har laget sunne knekkebrød. Jeg har garantert lagt ut oppskriften en gang før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Jeg har fått oppskriften av min gode venninne Camilla, som igjen har fått oppskriften fra vår venninne Marianne. Oppskriften er allemannseie, men jeg kaller den for Mariannes knekkebrød og sender noen tanker til disse venninnene mine som bor et stykke unna hver gang jeg lager de. De smaker nydelig. 

Mariannes knekkebrød
3,5 dl grovt sammalt rug
3,5 dl havregryn
1 dl kruskakli
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
0,5 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann

Fremgangsmåte
Bland det tørre i en bolle og ha i vann. Bre deigen utover to bakepapirkledde langpanner og stek på 160 grader i varmluftsovn på første og tredje rille. Etter ti minutter deles de i passende biter med et pizzahjul. Stek deretter i tyve minutter, bytt plass på brettene og stek i tolv minutter til.

La du forresten merke til mine nye asjetter? Kjøpte fem stykker på et bruktmarked for fire kr/stk. Tenkte de ville passe fint på verandaen sammen med rosene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen