25. juni 2012

Gingerbread House of Heaven


Ja, det er jo sesongen for det?! Ikke spør meg om hvorfor det kommer et dedikert innlegg om pepperkakehus nå når det begynner å nærme seg juli. Jeg fant tilfledigvis bildene her om dagen. Fant også noen av bildene fra Chamonix, så jeg oppdaterte facebookprofilen min til et litt mer kjølig preg. Passer jo fint til temperaturen ute om dagen... *sukk*

Uansett lagde jeg i fjor et pepperkakehus formet som et stabbur. Jeg synes det er så søtt. Jeg tror det blir det samme i år dersom jeg ikke skal prøve meg på et tre med en liten hytte oppi. Pepperkakedeig og jeg er ikke helt på talefot ennå, så sistnevnte skjer ikke. Vet ikke hvorfor jeg nevnte det engang. En drøm jeg har, kanskje?!


Slik så pepperkakehuset ut før det ble pyntet. Malen er en gammel variant jeg har funnet i et julekakehefte fra TINE. Tradisjon tro har jeg bestandig pyntet pepperkakehuset med nonstop og royal icing. I fjor forsøkte jeg for første gang å kle det i marsmellowsfondant (mmf). Hentet inspirasjon på nett og lagde en egen variant.


Det tar litt tid å farge mmf, kjevle det ut og lage strimler, men når man føst får kommet igang går det ganske radig. Jeg skar ut strimler og festet det med royal icing slik at det skulle se ut som planker:


En side om gangen og tålmodighet på boks, så er mye gjort :) Det er så gøy å se når det blir noe ut av de tankene du i utgangspunktet hadde for verket. Og kjempegøy når du begynner å se konturene av noe som ser ut til å bli bra. Det kommer ikke tydelig frem fra bildene, men jeg har brukt en kniv til å prege mønster i trebjelkene enkelte steder på stabburet.


Jeg lagde noen vedkubber og kvister av pepperkakesmuler fra jeg rettet ut pepperkakehusets vegger før jeg limte huset sammen med smeltet sukker.


Søte lille ekornet i treet. Jeg helte royal icing over treet slik at det skulle se ut som det var nedlasset i tung snø. Kakebrettet hadde jeg kledd i mmf


Taket består av mmf og royal icing.


Til slutt tegnet jeg på de siste detaljene med spiselig tusj, satte ut en bolle med "grøt" til stabbursnissen, satte det siste ekornet på taket og lagde steinheller til trappa. Deretter strødde jeg glitter og magic sparkles over det hele slik at det virkelig skulle glitre magisk jul av pepperkakehuset. Den siste detaljen jeg glemte (ikke gadd å ta meg tid til) var å skyggelegge stabburet med blå pulverfarge. Håper jeg f¨år tid til å lage et stilig pepperkakehus i år også. Det er jo kjempegøy å ha som pynt, synes jeg.




2 kommentarer:

  1. Takk, Tone :)Ble veldig fonøyd med den julepynten her altså :)

    SvarSlett

Søk i denne bloggen