20. mars 2013

Dåpskake modellering -bamse i marsipan

dåpskake pynt 

Jeg nevnte at jeg skulle lage en fremgangsmåte på modellering av bamse i marsipan og her kommer den. Den er veldig enkelt laget, men det kommer snart en litt mer avansert for de som ønsker det.

1. Farge marsipan, evnt. MMF / sukkerpasta i ønsket farge. Mel er det beste bindemiddelet til marsipan for å unngå at den blir klissete.

2. Del deigen i emner og trill seks kuler; en kropp (størst), et hode (litt mindre), to ben (enda litt mondre) og to armer (minst). Husk å spare litt deig til ører og en liten klump til hale.

dåpskake pynt

3. Forme kroppen og bruk en kniv til å trykke inn magen litt slik at det ser ut som bamsen sitter litt fremoverlent. Trill ut pølser til ben. trykk med en kniv for å markere potene.

dåpskake pynt

4. Rull ut pølser til armer. Klem de fast på nakkepartiet og bruk kniven til å markere albueleddet.



dåpskake pynt

5. Form hodet og fest på ører, en liten nese og øyne. Sett hodet på kroppen. Dersom du trenger lim kan du bruke litt (bare litt!) vann. Bruk en liten kniv og stikk et hakk inn der du ønsker at munnen skal være. Bruk deretter tuppen av kniven (dersom du har en liten spiss grønnsakskniv vel og merke)og stikk forsiktig inn for å markere søm på bamsen. Bruk litt rosa pulverfarge for å få liv i kinnene. Påføres med en tørr pensel.

dåpskake pynt 

6. Til slutt kan du lage en liten krone, sløyfe, en pakke som den kan ha på fanget ellerlime på ruter, stjerner eller hjerter på bamsen, som at den har blitt lappet sammen. Bruk kniven for å markere søm på de eventuelle bitene du limer på bamsen. Jeg har ikke gjort det på denne siden jeg synes den er fin som den er.

Å modellere er lett! Og kjempegøy for barna å være med på. Fin aktivitet for hele familien, kanskje med unntak av far. Denne bamsen tenker jeg blir kaketopper på en dåpskake om jeg skal lage til helgen.
 

dåpskake bamse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Søk i denne bloggen